Samotny w mej małej celi,

samotny jak ona sama,

samotny idę do świata,

samotny stamtąd powrócę.

sobota, 26 marca 2016

476.Stare plany miast

Znalazłem w sieci fantastyczną stronę z planami miast polskich z dawnych czasów. Prawdziwym rarytasem w niej zawartym jest sprzężenie starych planów z aktualnymi, co pozwala porównać jak zmienił się dany fragment miasta na przestrzeni dziesięcioleci, a nawet w syrenim wyjątku - stuleci. Porównanie jest banalnie proste - trzeba przesunąć suwak w prawym górnym rogu obrazu, co wzmacnia widok starego lub nowego planu. W położeniu pośrednim widać oba, nakładające się na siebie.

Na mapach Google (kocham tę stronkę!) znalazłem miejsce, w którym do 1944 r. stał dom pradziadków (wtedy to była jeszcze Polska). Kiedy odszukałem je na starym planie, przeżyłem małe zaskoczenie. Okazało się, że dom ten stał w małym kwartale otoczonym trzema ulicami. Ulice leżące z boku i na tyłach domu pradziadków nosiły identyczne nazwy jak: ulica obok której się wychowałem i do dziś mieszkają tam rodzice, oraz ulica, przy której teraz mieszkam. Sprawdziłem, że nazwy tych ulic są dziś w Polsce rzadkie i bardzo rzadkie. Ciekawy zbieg okoliczności.

10 komentarzy:

  1. Jak iż będę miał normalny dostęp do sieci to zerknę czy faktycznie są to tak fajne strony.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Czy faktycznie są" - cóż za oburzający brak zaufania! :-D

      Usuń
  2. Nie, to nie jest fajne. Fajne jest to z paskiem czasu, ale zrobione tylko dla Górnego Śląska http://mapy.orsip.pl/imap/?gpmap=gp4_c

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak dla mnie - bezużyteczna. Katowice, Chorzów, Gliwice - nie ma map przedwojennych, dalej mi się nie chciało już sprawdzać.

      Usuń
    2. Alez misiu, jak sprawdzasz. Przecież do cyca, tam jest pasek czasu, który przesuwasz na żądaną datę, a do wyboru są (od najstarszej) 1883, 1901, 1926, 1958-61, 1973-88, 1992-2004. Ogarnij się trochę i do cyca przejrzyj dokładnie. Przesuwanie paska powoduje nakładanie się na mapę, którą obecnie oglądasz innej z datą, którą wybrałeś. Mało tego jest funkcja, że jak ustawisz pasek pośrodku miedzy datami to mapy nakładają się na siebie.
      Dramat jak przeglądacie strony.

      Usuń
    3. Tak sprawdzam, że przesunąłem pasek na 1926 rok i nic - powojenna wspomnianych miejscowości zniknęła, a przedwojenna się nie wyświetliła. Dla 1926 roku są dostępne tylko fragmenty obszarów Piekary Śl., Czeladź, Będzin, Sosnowiec i Dąbrowa Górnicza. Trochę więcej dla 1901 r. i jeszcze więcej dla 1883. W sumie - podtrzymuję swoją wcześniejszą opinię. :-P

      Usuń
    4. Trochę żeśmy się nie dogadali, bo dla mnie daty 1901 i 1883 zawierają się również w zbiorze dat przedwojennych przeto jak przeczytałem o braku map przedwojennych to pomyślałem - nie dotarł do paska daty. Uściślając o rzeczoną datę 1926 było by łatwiej.

      Usuń
  3. Jako staruch, zareklamuję papier a konkretnie atlas przedwojennej Warszawy Roberta Marcinkowskiego - na mapę przedwojennego miasta nałożona jest odcinająca się graficznie siatka współcześnie funkcjonujących ulic. Niezwykle ciekawy materiał.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za wskazanie, to może być rzeczywiście ciekawa pozycja.

      Usuń
  4. O fajna stronka :) Nawet znalazłem w swoim mieście ulicę Adolfa Hitlera, jedna z głównych ulic miasta - cóż za niespodzianki :))

    OdpowiedzUsuń